I stambok för russ utgiven 1943 kan vi läsa:
Helst rör sig russet i skritt
eller trav, galopperar gör det ej så gärna. Alla rörelser äro mjuka, lösa och smidiga och tager sig mycket bra fram i terrängen. Travförmågan är god och före motorismens tidevarv var russet den tidens
bil. Otaliga äro de berättelser, som finnas om russets snabbhet och uthållighet och även om en del utbroderingar ( överdrifter ), förekomma, så finns många bevisligen riktiga uppgifter om förvånansvärda
prestationer. Den först omtalade nämndemannen O.R. Pettersson, Liffride, Stånga hade sålunda på 1880 talet ett gammalt russto, som tidvis gick den 10 mil långa vägen Stånga-Visby-Stånga fem gånger
i veckan. Hon gick även kappkörning på lång distans mot länsman Enemans i Alva från Norge importerade hingst Letfod utan att förlora och en gång körde ägaren kapp med tåget mellan Visby och Etelhem
(ca 4 mil) och kom samtidigt med detta in på Etelhems station. Om också den tidens järnvägståg ej utmärkte sig för expressfart så var det säkerligen en ej föraktlig prestation. Vanligt var att begära
att russen på de allt annat än goda vägarna skulle gå 5-6 mil på lika många timmar.
Om syssloman Elfners russhingst Olle berättas, att den utan svårighet travade
en gammal svensk mil (10 688 meter) på 28½ minut, förspänd kärra med två personer i. ( Omräknat i kilometertid är det 2.39,0)
Från Gotlands Travsällskaps tävlingar, vilka nästan undantagslöst även upptagit russlöpningar med 6-10 deltagare, kan anföras kilometertiderna för de olika segrarna legat mellan 2.11
och 2.57. Den bästa officiella tid, som nåtts var år 1919, då den svarte 128 cm höge vallacken Lilleputt travade 2260 meter på kilometertiden 2.11. Det rörde sig här inte om någon specialtränad häst
på god bana utan om ett vanligt russ på gräsbana.
Vidare skrivs:
Snabbheten
värdesättes och undan måste det gå, när det var fråga om åkkörning. Russet var den tidens bil, och när brådskande bud kom om strandningar o.d. skulle givas, togs ingen hänsyn till hästarna. De
måste ofta den ena milen efter den andra gå på halvtimmen. (Det motsvarade att russen då måste trava på en kilometertid under 2.50 på dåliga landsvägar med vagn med trähjul efter sig.)